15 Ekim 2012 Pazartesi

Elemanınızla farklılık yaratmak

İyi bir garsondan ne beklersiniz yazımdan sonra bir arkadaşımdan Adidas'ta yaşadıklarını dinledim. Yürüyüş için bir spor ayakkabı almak üzere Adidas dükkanına giren arkadaşıma yardımcı olan (!) satış elemanı diğer modellerden nispeten pahalı bir modeli gösterip, mutlaka bunu alması gerektiğinde ısrar ediyor.  Hatta "diğer modellerin giydikten 40 dakika sonra ayaklarını rahatsız edeceği" bilgisini veriyor. Arkadaşım ise rengini beğenmediğini dolayısıyla gösterilen modeli almayacağını söylüyor.

Dükkandan ayrıldıktan sonra yaşadıklarını düşünen arkadaşım ertesi gün mağaza müdürüne gidip satış elemanını şikayet ediyor: "Gerçekten ayakkabılarınız 40 dakika yürüdükten sonra ayaklarımı ağrıtır mı" diye sormayı ihmal etmeden.

Bu kadar yoğun rekabetin yaşandığı "marka"lar dünyasında personel (ya da eleman) farklılaşmasına gitmek önemli bir unsur.  İngilizcede 4C + 2R olarak kısaltılan (competence, courtesy, credibility, reliability, responsiveness and communication) eleman özellikleri bu farklılığı getiren. Yani
* yeterlilik (ustalık, selahiyet)
* kibarlık
* güvenirlilik
* itibar
* tepki (cevap) verebilme ya da çözüm getirebilme refleksi
* iletişim becerisi

Şirket yönetimlerinin rakiplerinden farklılaşmanın ayakta kalabilmek için zorunlu olduğunu, bu farklılaşmanın bir yolunun da elemanlarında farklılık yaratmak olduğunu akıllarından çıkarmamaları gerekiyor.