3 Nisan 2014 Perşembe

Her fikir, fikir midir? Her fikir eşit midir? Saldırmak ifade özgürlüğüne girer mi?

Geçenlerde, Facebook'ta bir arkadaşım Nobel Ödüllü Dr. Aziz Sancar'ın, bu başarısını eğitiminin temelini Türkiye'de almış olmasına borçlu olduğu minvalindeki sözlerini yayımlamış. Ben, altına not düştüm: "Temel eğitimini bu topraklarda almış olabilir ama araştırma ortamını sağlayan ABD aslında" diye. Sonra bir başkası (başkası=arkadaşımın arkadaşı) yazmış: "bunların hepsi Türkiyeyi terkediyor, para uğruna, sonra da aaa bu zeki insanlar Türk diye övünüyoruz, Bunun neresi Türk, sen önce ülkeni terketmiceksin, seviyosan, ülkende başarılarını yapacaksın... Paraya ülkesini satıp gidenler, belli bir yerlere ulaştığında ben Türküm diye ortaya çıkıyorlar. Tanımıyorum ben bu adamı, ne ülkemi, ne te Atamı ağzına almasın"*  Hem arkadaşım hem ben bu kadar sert  konuşmamak gerektiğini, insanların ülkelerini çeşitli nedenlerle bırakıp gidebileceğini, her gidenin ülkesini paraya satmadığını, ülke sevgisinin illa vatanda kalmakla bir ilgisi olmadığını yazdık.

Cevap şuydu: "bakış açımız farklı, ben ülkemi seviyorum diye herkes der, terketmeye gelince.... terkedince ülke uzaktan uzağa sevilir, gönülden değil, reklam amaçlı bazıları"
Biz üsteleyince de :  "demokrasi ve düşünce özgürlüğü var diye tutturmayalım o zaman. Benim düşüncem bu, sen haksızsın demek, düşünceye ket vurmaktır. Kötü ya da iyi, herkes herşeyi düşünmekle ve söylemekle serbestse, hiç kimseyi düşüncelerinden dolayı yermek, hor görmek hak değildir gibime geliyo :)"
Bu son cevap aslında yazmaya itti beni. Biz kimseyi yermiyorduk, sadece biraz daha düşünmeye ve bu denli katı olmamaya davet ediyorduk kişiyi (ben hiç tanımıyorum, ama arkadaşımın çocukluk arkadaşıymış). Biz onun düşüncesine "ket" vurmuyorduk, onun düşüncesini genişletmeye çalışıyorduk aslında. Çünkü, düşüncesi bir klişenin tekrarı, üzerinde çok düşünülmeden "doğru" kabul edilen, her hangi bir araştırmaya ya da gözleme dayanmayan, irrasyonel bir söylem, üstelik nefret içeren bir söylemden ibaretti.  "Kötü ya da iyi, herkes herşeyi düşünmekte ve söylemekte serbestse"  ifadesi de  yeni çağın  "sen önemlisin, dolayısıyla sana ait herşey önemli, özel ve doğrudur"  söyleminin  yankılanmasından ibaret. Her sözün değerli olmadığını, her fikrin fikir olmadığını kabul edip; tuhaf bir milliyetçilik ürününün, başkalarına saldıran ve saygısızca davranan ifadenin saygı talebinde bulunmasının da anlamsızlığını kabul etmemiz gerekiyor.
Gerçek fikirlere...


*alıntı sayfadan kopyalandığı için yazım hataları olduğu gibi bırakılmıştır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder