Kurumsal iletişimde, özellikle iç ve potansiyel müşteriye yönelik yayınlarınızda röportaj kullanmanız gerekebilir. Peki bir röportaj nasıl yapılmalı?
Hazırlık aşaması:
Röportaj yapılan kişi ile ilgili araştırma
yapılmalı. Internet dahil bulabildiğiniz tüm kaynaklar taranmalı, eski röportajları
okunarak kişinin ilgi ve uzmanlık alanları ortaya çıkarılmalı. Mümkünse kişinin yakın
çalışma arkadaşları ile görüşülerek nasıl bir ekip arkadaşı olduğu, çalışma
alışkanlıkları, günlük rutinleri öğrenilmeli. Bu bilgiler röportaj sırasında
kullanılarak (örneğin sabah kahvenizi içmeden güne başlayamaz mışsınız doğru
mu?) hem kişiye röportaja hazırlanıldığı gösterilerek güven kazanılır hem de
gündelik hayata dair bilgiler röportajı okunabilir kılar.
Bu röportajı kimlerin okuyacağı
düşünülerek okuyucuların ilgisini neyin çekebileceği üzerinde düşünmek ve
röportaja hazırlanırken bunları akılda tutmak, hedef kitlesine ulaşabilir bir
röportaj hazırlamanın anahtarıdır.
Sorular ve röportaj:
Röportaja gitmeden önce mutlaka sorular
hazırlanmalı. Röportaj birkaç bölüme ayrılarak (işi, kişisel hayatı ve tarihi
–buraya nasıl geldi- içinde bulunduğu sektöre yönelik gelecek vizyonu –örneğin
eğitimin Türkiye’deki 15 yıllık sürecine baktığınızda gelecekte neler
görüyorsunuz?-, geçmiş ve gelecek projeleri gibi.) yapılmalı. Ancak röportaj
sırasında mutlaka verilen cevaplar dinlenerek bu cevaplara göre yeni sorular
sorulmalı. Röportaj bir sohbet gibi kurgulanmalı, gerektiği yerde müdahale
edilerek sohbet dağılmaktan korunmalı. Birebir ve sırayla hazırlanılmış
soruları sormak ve röportaj yapılan kişinin cevaplarının sohbeti
yönlendirmesine fırsat vermemek kuru bir sonuçla karşılaşmanızı sağlayabilir.
Sonuç
Röportaj sonucunda bir ana mesaj
(manşet) çıkmalı. Röportaja giderken öğrenilmesi planlanan bilgiler
öğrenilmeli ve tüm röportaj bir hikaye gibi kurgulanabilmeli. Kişiyle ilgili kısa bilgi, röportajın neden yapıldığı, sonucunda ne öğrenildiği
bir röportajda yer almalı.
Fotoğraflar
Röportaj sırasında kişiyi konuşurken
farklı açılardan fotoğraflamak, röportaj dergi sayfasına aktarılırken çeşitli
fotoğrafların el altında bulunması açısından yararlı olur. Röportaja
başlamadan önce fotoğrafı çekilecek kişinin nereye oturacağı
belirlenmelidir. Işık arkadan vurduğu takdirde fotoğraf karanlık
çıkar bu nedenle yüzüne doğrudan parlayamacak şekilde ışık gelecek,
kişinin de rahat edebileceği aydınlık bir nokta seçilmelidir. Fotoğraflar yüksek çözünürlük ayarında çekilmelidir - ki kaliteli bir baskı işi yakalansın. Sayfalara hareket vermek için yatay ve dikey
alternatifler ve değişik açılar denenmelidir. Hatta fotoğrafı çekilen kişiden ceketini ya da aksesuarını çıkarmasını (ya da eklemesini) istemek de iyi olabilir * ki yüm fotoğraflar birbirinin aynısı olmasın. Röportaj bitiminden sonra ayakta,
masada çalışırken, ekip arkadaşları ile ve röportajı yapan kişilerle fotoğraf
çekilmesi zengin bir sayfaya olanak sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder